PPC - fenomén reklamy na internetu
Aneb získejte 1 000 potencionálních zákazníků za 2 000 Kč.
Pay per click (česky „plať za klik“), je druh vysoce efektivní reklamy na internetu, pokud se správně provede. Umožňuje zobrazit krátký textový inzerát v síti webových stránek začlenených do PPC systému. Jde tak o desetitisíce webových stránek, kde může být váš inzerát zobrazen. PPC je mnohem účinější, než systémy klasické bannerové reklamy. A to ze dvou důvodů:
- Neplatíte paušální cenu. Platíte pouze, když někdo na vaši reklamu klikne a dostane se tak na vaše webové stránky. Za 1 návštěvu zaplatíte zpravidla desítky haléřů až jednotky Kč.
- Váš inzerát se zobrazuje pouze tam, kde má šanci být čten. Tedy např. reklama na váš eshop s domácími kiny se zobrazí u článku popisujícím rozdíly mezi LCD a plazmovými televizory a ne na stránce s kosmetikou. Máte tak šanci oslovit přesně ty, kteří se můžou stát vašimi zákazníky.
Za desítky haléřů až jednotky Kč tak získáte potencionálního zákazníka.
A vyplatí se to?
Nejprve zjistěte, kolik vám vydělá 1 návštěvník webových stránek. Vezměte do ruky kalkulačku a počítejte:
Vaše stránky navštíví měsíčně 5 000 návštěvníků. Někteří z nich si objednají zboží a služby, celkem v hodnotě 600 000 Kč. Po odečtění nákladů na dodání produktů a služeb zákazníkovi vám zbyde 50 000 Kč. To vydělíme počtem návštěvníků a zjišťujeme, že 1 návštěvník webových stránek vydělá průměrně 10 Kč.
Zde jsme spočítali, že pokud dokážete získat 1 návštěvníka za méně než 10 Kč, investice se vyplatí.
A co konkurence?
Možná si teď říkáte: tuto možnost reklamy má přece i konkurence, tak to mě nemůže nijak předběhnout nebo přebít? Vždyť reklamní prostor je omezený.
Ano, konkurence vás může přebít. S konkurencí „bojujete“ o umístění. Kdo je ochoten zaplatit za 1 návštěvu více, toho inzerát se bude zobrazovat častěji a na vyšších pozicích. Jde v podstatě o dražbu umístění.
Ale cena není vše. PPC systémy rozpoznávají, jak moc lidé klikají na váš inzerát. Pokud klikají častěji, tak z toho vyhledávač vyvodí, že je inzerát pro čtenáře přínosný, a proto ho zobrazí častěji.
Jak uspět?
Cílem tedy je napsat velmi úzce cílenou reklamu, která se sice nezobrazí na tolika stránkách, zato když už se zobrazí, je vysoká pravděpodobnost, že na ni čtenář klikne.
Při návrhu a správě PPC kampaní proto dbáme na to, aby se reklamy robrazovaly na přesně cílené dlouhé fráze (tzv. Long Tail). Ty jsou málo vyhledávané (klidně i 1x měsíčně) a málo konkurenční, tudíž vás 1 návštěvník přijde na nejnižší cenu. Navíc, díky přesnému zacílení je nejvyšší šance, že na vaši reklamu uživatel klikne. Nevýhoda dlouhých frází je jejich malá vyhledávanost. Proto navrhneme PPC kampaně na desítky, stovky i tisíce dlouhých frází. Stačí nás kontaktovat a přivedeme na vaše stránky nové zákazníky.